کنترل موجودی

کنترل موجودی

 

کنترل موجودی (به انگلیسیInventory Control) از روش‌های مورد استفاده

جهت اطمینان از حفظ سطح موجودی کالا می‌باشد. هدف از کنترل 

موجودی، بررسی و نگهداشت سطحی از موجودی است، که هزینه‌های سیستم

را کمینه می‌کند.

کنترل موجودی جریانی است که ضمانت می‌کند اقلام موجود سازمان با در نظر

گرفتن عوامل زمان، مکان، تعداد، کیفیت و هزینه، برای بخش‌های مدیریت عملیات

تولید، توزیع، فروش، مهندسی در دسترس باشد. آنچه در کنترل موجودی از اهمیت

ویژه برخوردار است، میزان سفارش و زمان سفارش می‌باشد.

موجودی کالا، شامل مواد خام و محصولاتی می‌باشد که در انبار نگهداری می‌شود.

مدیریت عملیات حوزه‌ای از مدیریت در ارتباط با طراحی و مدیریت محصولات، فرایندها،

خدمات و زنجیره تأمین است. هدف آن دستیابی، توسعه و استفاده از منابع و مواد اولیه، به منظور دستیابی به کالاها یا خدمات موردنیاز مشتریان

یک کسب‌وکار است.

 

کنترل موجودی کالا فن نگهداری موجودی کالا در سطح مطلوب است. معمولا در سازمان‌های تولیدی، به دلیل وجود مواد اولیه و قطعات و

موجودی‌های در جریان، نقش کنترل موجودی مشهودتر است. در سازمان‌های بازرگانی و فروشگاه‌ها نیز کنترل موجودی نقش مهمی دارد.

زیرا محصول ارائه شده نیازمند مدیریت است. کنترل موجودی را می‌توان چنین تعریف کرد:

کنترل موجودی، جریانی است که ضمانت می‌کند اقلام و موجودی فروشگاه یا موسسه بازرگانی با در نظر گرفتن زمان، مکان، تعداد، کیفیت و

هزینه برای مشتریان به موقع تدارک شود.

کنترل موجودی در مدیریت تدارکات مدرن، کنترل واقعی به حساب می‌آید. این کنترل همه اقدامات اساسی عملیات انبار را در بر می‌گیرد. مفهوم

کنترل موجودی عبارت است از : مواد درست در مقدار درست با کیفیت درست و در زمان و مکان درست. هزینه در کنترل موجودی نقش مهمی

دارد. همه اهداف کنترل موجودی باید با در نظر گرفتن محدودیت هزینه که در مورد اقلام بسیار قابل ملاحظه است، تحقق یابد.

اهمیت کنترل موجودی کالا

همواره باید سعی شود که بین نیاز به محصول و موجودی آن تعادل برقرار شود. با توجه به کثرت کالاهای یک شرکت یا فروشگاه و تعدد دفعات

عرضه کالا در طی یک یا چند روز، عملا کنترل تعدادی از کالاها از طریق نگهداری کاردکس و کارت کالا مشکلات متعدد و احتمالا فاحشی را در

پی خواهد داشت.

 

لینک دانلود …کنترل موجودی