ارتباط غیرکلامی – رفتارسازمانی

ارتباط غیرکلامی – رفتارسازمانی

سید بابک علوی

ماهیت و اهمیت ارتباطات غیر کلامی

انتقال پیام در فرایند ارتباطات انسانی فقط به صورت کلامی نیست.

تحقیقات نشان می دهد که بخش زیادی از ارتباطات به صورت غیر کلامی است.

مدیران به دلیل نقش حساسی که دارند نیازمند افزایش مهارت های خود در همه

انواع ارتباطات هستند.

علاوه بر اهمیت شاخت رفتارهای غیر کلامی دیگران در ارتباطات، یک مدیر نیازمند عادات غیر کلامی غیر موثر

خود و تمرین برای دستیابی به مهارت های غیر کلامی موثر است.

اهمیت دانش ارتباطات غیر کلامی

تفسیر ارتباطات غیر کلامی افراد صرفا برای در نظر گرفتن فرضیه هایی است که ممکن است درست باشد و

در انتخاب صحیح روش و محتوای ارتباطات به ما کمک کند.

تفسیر افراد در مکالمات با دیگران بر اساس تفسیر زبان اندام آنها ممکن است در همه شرایط صحیح نباشد و

بدون شواهد لازم حمل بر قضاوت غیر منطقی شود.

محدودیت مهم در تفسیر ارتباطات غیر کلامی اینست که برخی افراد ممکن است عادات خاص خود را در شرایط

مختلف داشته باشند و در نتیجه نتوان الگوهای مشخصی را به همه افراد تعمیم داد.

بر اثر ارتباطات مستمر با افراد ممکن است قادر شویم برخی ویژگی های خاص ارتباطات غیر کلامی آنها را متوجه

شویم و در بهبود ارتباطات از آن بهره ببریم.

 

تقویت نگرش مثبت مخاطبان درباره توجه به اهمیت ارتباطات غیر کلامی در کنار کلامی؛

مرور برخی نشانه های عمومی و فراگیر در ارتباطات غیر کلامی شامل زبان اندام؛

تقویت مهارت تفسیر زبان اندام؛

شناخت عادات رفتاری موثر خود در ارتباطات غیر کلامی.

مولفه های موجودش در ارتباطات غیر کلامی

žفاصله فیزیکی و فضا

žتماس چشمی

žبیان چهره
žزبان اندام

لینک دانلود … ارتباطات غیرکلامی