کنترل فرآیند آماری

کنترل  فرآیند آماری

هر محصول یا خدماتی که تولید می‌شود

 (برای همیشه در نظر داشته باشید که مفهوم تولید فقط برای

کنترل فرآیند آماری

کنترل فرآیند آماری

کالا نیست بلکه خدمات هم تولید می‌شوند) باید دارای یه سطح

مشخصی از کیفیت باشد. تعریف کیفیت به طور جامع در حوزه

مدیریت کیفیت ارائه شده است، اما بطور خلاصه کیفیت به معنی

 یک محصول یا خدمتی است که باید حداقل های استانداردهای تعریف

شده برای آن محصول یا خدمت را داشته باشد و  منطبق بر سطح

رضایت و خواسته  مشتری باشد.

این کیفیت موارد مختلفی را شامل می شود ازجمله: اندازه، جنس،

قابلیت های فیزیکی و شیمیایی، ظاهر، دوام و…. که کنترل کیفیت

یعنی نظارت بر اینکه محصول یا خدمت مربوطه منطبق بر این مشخصات

تولید یا ارائه شود.

 

در دانش کنترل کیفیت بر طبق یک فرآیند تعریف شده، در بازه‌های زمانی مشخص تعداد مشخصی از محصولات را انتخاب کرده

(که به آن نمونه‌گیری می‌گویند) و کیفیت آنها را با ابزارهای مختلف اندازه‌گیری می‌کنند و سپس با استفاده از یکسری تکنیک های

آماری تعیین می‌کنند که آیا محصول / خدمت تولید شده با کیفیت هست یا خیر و اگر نیست مشکل از کجاست و چه باید کرد.

نکته کلیدی در فلسفه کنترل کیفیت همین لزوم نمونه‌گیری است. به عبارت دیگر اگر ما بتوانیم و توجیه زمانی و هزینه‌ای داشته باشیم

که تمام محصولات/خدمات تولید شده را کنترل کنیم، اساسا شاید نیازی به این علم نباشد، بنابراین زمانی این دانش وارد عمل می‌شود

که مثلا توجیه نداشته باشد کل ۱۰۰ هزار قطعه تولیدی روزانه یک کارخانه را دانه به دانه کنترل کرد. پس چاره‌ای نیست که  تعدادی از

آنها را کنترل کرده و اگر با کیفیت بودند نتیجه بگیریم که کل قطعات با کیفیت بوده و آماده ورود به بازار هستند.

اما آیا با چند نمونه حق داریم این نتیجه را بگیریم؟ نمونه‌ها را از کدام قسمت برداریم؟ اساسا چه نتیجه‌ای می‌توانیم بگیریم، می‌توانیم

بگوییم همه آن ها صددرصد خوب هستند، یا حق داریم بگوییم با احتمال ۸۰ یا ۹۰ درصد خوب هستند.

این دسته ازسوال ها و سوال های بیشمار دیگری وجود دارد که نیاز استفاده از دانشی بنام کنترل کیفیت را ایجاد می کند.

برای رسیدن به این دانش ،باید به اصول زیربنایی این دانش توجه و تسلط یافت.

 

تعاریف تکمیلی:

کیفیت یعنی شایستگی جهت استفاده‌ای خاص و میزانی است که یک محصول انتظارات مصرف کننده خود را برآورده می سازد.

کیفیت یک ماهیت چند گانه شامل ابعاد زیر است:

عملکرد (آیا محصول میتواند وظیفه مورد نظر را  انجام دهد؟)

قابلیت اطمینان (هرچند وقت یکبار محصول خراب می‌شود؟)

قابلیت دوام ( چه مدت محصول دوام می آورد؟)

قابلیت تعمیر پذیری ( به چه سادگی می توان محصول را تعمیر کرد؟)

زیبایی (محصول چگونه به نظر می رسد؟)

ویژگی ها (محصول چه کار هایی انجام می دهد؟)

انطباق با استاندارد ها (آیا محصول دقیقا همانگونه که مورد نظر طراح بوده است تولید گردیده؟)

کیفیت درک شده (محصول یا شرکت ازچه شهرتی برخوردار است؟)

کنترل کیفیت: تعیین فاصله بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب و اتخاذ اقدامات اصلاحی مناسب.

تضمین کیفیت: داشتن نگرش فرآیندی و تبدیل آن به شاخصه های کمی جهت تعیین اثربخشی فرآیندها.

مدیریت کیفیت جامع: کیفیت برای همه- از کسی معیوب تحویل نگیر به کسی هم معیوب تحویل نده.

 

لینک دانلود ….کنترل کیفیت و کنترل آماری فرآیند