رهبری خود – رفتار سازمانی – سید بابک علوی
رهبری = Leadership
تعریف رهبری خود
رهبری خود فرایندی است که در آن افراد با استفاده از
استراتژی های خاص رفتاری و شناختی بر روی خود تاثیر
گذاشته و رفتارهای خود را هدایت و کنترل می کنند.
اهمیت رهبری خود
رهبری خود فرایندی است که برای رهبران سازمانی و کلیه مدیران سازمان ها اهمیت کلیدی دارد. زیرا:
-ایجاد انگیزه در دیگران بدون داشتن انگیزه بالا در خود ممکن نیست.
-جهت دادن صحیح به دیگران بدون داشتن جهت و هوش یاری در خود برای جهت دهی مجدد و صحیح
ممکن نیست.
-همیشه مکانیزم های بیرونی برای ایجاد انگیزه و جهت دهی صحیح کافی نیستند.
لذا برای کارهای بزرگ افراد بزرگی لازم است که مکانیزم های رهبری خود توانمندی داشته باشند.
رهبری خود و مدیریت خود
این دو اصطلاح در برخی متون به جای هم استفاده می شوند.
در حالیکه در برخی تحقیقات این دو از هم تفکیک شده و دارای تفاوتهای زیر هستند:
-مدیریت بر خود بیشتر بر کارایی متمرکز بوده و بر بهبود شرایط موجود فرد با توجه به اهداف و مسیر از قبل
تعیین شده تاکید دارد (یادگیری تک حلقه ای).
– رهبری خود بیشتر بر بازنگری اصول اولیه (روشها و افکار) تاکید داشته و با تغییر مبانی سعی در بهبود
شرایط انگیزشی و عملکردی فرد دارد (یادگیری دو حلقه ای).
اثر بخشی آن به داوطلبانه بودن آن است.
استراتژی
رفتاری (عمدتا ماهیت مدیریت خود دارند):
مشاهده خود
هدف گذاری
پاداش به خود
تنبیه خود
مدیریت یادآورها
تمرین
پاداش طبیعی (عمدتا ماهیت رهبری خود دارند):
جذاب کردن کار
تمرکز روی جنبه های مثبت کار
الگوهای سازنده فکری (عمدتا ماهیت رهبری خود دارند):
سیستم باورها
تصویرسازی ذهنی
جایگزین کردن صحبت با خود منفی با صحبت با خود سازنده
اصلاح طرح های ذهنی
لینک دانلود … -leadership – رهبری خود