رهبری خود – رفتار سازمانی – سید بابک علوی

رهبری خود – رفتار سازمانی – سید بابک علوی

رهبری =  Leadership 

تعریف رهبری خود

رهبری خود فرایندی است که در آن افراد با استفاده از

استراتژی های خاص رفتاری و شناختی بر روی خود تاثیر

گذاشته و رفتارهای خود را هدایت و کنترل می کنند.

 

اهمیت رهبری خود

رهبری خود فرایندی است که برای رهبران سازمانی و کلیه مدیران سازمان ها اهمیت کلیدی دارد. زیرا:
-ایجاد انگیزه در دیگران بدون داشتن انگیزه بالا در خود ممکن نیست.
-جهت دادن صحیح به دیگران بدون داشتن جهت و هوش یاری در خود برای جهت دهی مجدد و صحیح

ممکن نیست.

-همیشه مکانیزم های بیرونی برای ایجاد انگیزه و جهت دهی صحیح کافی نیستند.
لذا برای کارهای بزرگ افراد بزرگی لازم است که مکانیزم های رهبری خود توانمندی داشته باشند.

 

 رهبری خود و مدیریت خود 

این دو اصطلاح در برخی متون به جای هم استفاده می شوند.

در حالیکه در برخی تحقیقات این دو از هم تفکیک شده و دارای تفاوتهای زیر هستند:

-مدیریت بر خود بیشتر بر کارایی متمرکز بوده و بر بهبود شرایط موجود فرد با توجه به اهداف و مسیر از قبل

تعیین شده تاکید دارد (یادگیری تک حلقه ای).

 

– رهبری خود بیشتر بر بازنگری اصول اولیه (روشها و افکار) تاکید داشته و با تغییر مبانی سعی در بهبود

شرایط انگیزشی و عملکردی فرد دارد (یادگیری دو حلقه ای).

اثر بخشی آن به داوطلبانه بودن آن است.

                                                        استراتژی 

رفتاری (عمدتا ماهیت مدیریت خود دارند):

مشاهده خود

هدف گذاری

پاداش به خود

تنبیه خود

مدیریت یادآورها

تمرین

پاداش طبیعی (عمدتا ماهیت رهبری خود دارند):

جذاب کردن کار

تمرکز روی جنبه های مثبت کار

الگوهای سازنده فکری (عمدتا ماهیت رهبری خود دارند):

سیستم باورها

تصویرسازی ذهنی

جایگزین کردن صحبت با خود منفی با صحبت با خود سازنده

اصلاح طرح های ذهنی

 

 لینک دانلود … -leadership  –  رهبری خود