طرح کسب و کار و نگارش طرح کسب و کار
ضرورت انجام یک برنامه ریزی مناسب
نگارش طرح کسبوکار،
(به انگلیسی: business plan) یک نوشتهٔ رسمی
است که اهداف کسبوکار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر
و برنامههایی که برای رسیدن به اهداف دنبال میشوند را
ارائه میکند.
همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی دربارهٔ پیشینهٔ سازمان و تیم
مجری طرح باشد. طرح کسبوکار سندی مکتوب است که جزئیات
کسبوکار پیشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش
بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.[۱]
تعریف
طرح کسبوکار، نوشتهای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک موسسه یا یک کارآفرین است. این طرح حاوی بررسیهای دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تامین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است. یکی از مهمترین کارکردهای طرح تجاری این است که با تدوین آن، کارآفرین میتواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در یک کسبوکار را شناسایی و اثر آنها را بر روی فعالیت خود بررسی نماید. یکی دیگر از کارکردهای طرح کسبوکار این است که قضاوت در مورد سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری بر روی یک طرح را برای سرمایهگذاران یا وام دهندگان طرح تسهیل میکند.
آماده کردن یک طرح کسبوکار
آماده کردن یک طرح کسبوکار نتیجه نهایی روند طرحریزی نیست، بلکه تحقق طرح، هدف نهایی است.
با این وجود نوشتن طرح کسب وکاریک مرحله میانی مهم است. طرح نشان میدهد که بمنظور یک کسبوکار
محرز، بررسیهای دقیق در ایجاد کسبوکار انجام شده است و برای راهاندازی آن، کارآفرین وظیفهاش را انجام داده
است.[۲]
برنامهریزی خوب میتواند:
- کارآفرین را در اداره کسبوکار راهنمایی کند؛
- از بروز اشتباه های زیانبار جلوگیری کند؛
- در پیشرفت و بهبود کار کمک نماید؛
- و…………..
لینک دانلود ….%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1