مدیریت کیفیت جامع TOTAL QUALITY MANAGEMENT
تعریف مدیریت کیفیت جامع TQM چیست؟
از مباحث و تعاریف بسیار مهم در علم کیفیت، تعریف مدیریت کیفیت
جامع یا همان TQM (Total Quality Management) است.
در این مطلب مقداری در این خصوص برای شما خواهیم گفت.
TQM یا مدیریت کیفیت جامع عبارت است از یک رویکرد برای بهبود
مستمر کیفیت محصولات و خدمات از طریق مشارکت همه سطوح و
وظایف شرکت.
مدیریت کیفیت جامع TQM رویکردی برای افزایش موثر بودن وانعطاف پذیری همه
جانبه سازمان است.
رویکرد TQM سعی می کند از طریق مشارکت دهی و سازماندهی همه سازمان از بخش ها و فعالیت ها و افراد بهبود و پیشرفت
را ایجاد نماید.
در TQM قرار است مدیریت منابع انسانی را به حدی اعلا داشته باشیم به گونه ای که منابع انسانی سازمان در موثرترین حالت
خود برای دستیابی به اهداف و چشم انداز سازمان مشغول باشند.
دیری نپایید که با گسترش پهنه نیازهای آدمی و در پی آن ایجاد بازارهایی جهت دادوستد کالاها و خدمات، مساله کیفیت و
وسعت یافتن بیش از پیش بازارها و کنترل کیفیت مطرح شد و پس از چندی، به عنوان عاملی اساسی و تاثیرگذار در عرصه تولید
کالا و ارائه خدمات شناخته شد.
با وقوع انقلاب صنعتی در قرن هیجدهم او روی آوردن به تولید انبوه توسط بنگاههای اقتصادی
مختلف، زمانی کوتاه و به صورتی چشم گیر، کمکم زمانی کوتاه به صورتی چشم گیرف زمزمههایی درباره لزوم به کارگیری
روشهای علمی در زمینه کنترل کیفیت به گوش رسید. تاریخچه این دانش که اکنون چند دههای بیش نیست که به عنوان یک حوزه علمیمستقل مطرح شده، گواه آن است که سرآغاز توسعه و گسترش فعالیتهای کنترل کیفیت به صورت حاضر در اوایل قرن بیستم
بوده است.
لینک دانلود …مدیریت کیفیت جامع