تعالی سازمانی و جوایز کیفیت چیست ؟

تعالی سازمانی و جوایز کیفیت چیست ؟

EFQM چیست؟

مدل تعالی سازمانی

EFQM

European Foundation for Quality Management

 

EFQM چیست؟
EFQM چیست ؟

مدل تعالی سازمانی

EFQM

European Foundation for Quality Management

مدل تعالی سازمانی مدلی است که سازمانها را ارزیابی و عملکرد آنها رااندازه

تعالی سازمانی

تعالی سازمانی

گیری می کند.

این مدل به سازمانها کمک می کند تا با مقایسه وضعیت موجود و مطلوب

خود تفاوتها را شناسایی کنند ، سپس با بررسی علل وقوع این تفاوتها راه

حل های بهبود وضع موجود را پیدا و آنها را اجرا نمایند. ( تعریف عمومی مدل تعالی [۱]) بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت یا European Foundation of Quality Management که به اختصار EFQM خوانده میشود در سال ۱۹۸۸ توسط ۱۴ شرکت بزرگ اروپایی[۲] تشکیل شد و در حال حاضر ۶۰۰ سازمان بزرگ چند ملیتی و ملی عضو آن هستند . EFQM  در حقیقت یک سازمان غیر انتفایی متولی بررسی چهارچوب تعالی سازمانی موسوم به  EFQM Excellence Model, است

 

سطوح تعالی در جایزه ملّی تعالی سازمانی

سطوح تعالی، سازمان‌ها را در دستیابی به تعالی متمایز می‌کند و میزان موفقیت آنها را در دستیابی به تعالی، نشان می‌دهد. جایزه ملّی تعالی سازمانی، دارای سطوح زیر است:

تندیس‌های بلورین، سیمین و زرّین

تقدیرنامه برای تعالی

گواهی تعهد به تعالی

 

فرآیند جایزه در هر کدام از این سطوح و در هر کدام از بخش‌های جایزه ملّی تعالی سازمانی به تفکیک به اجرا گذاشته شده و برندگان هر یک از سطوح در هر گروه، بطور جداگانه انتخاب و معرفی می‌شوند.

سازمان‌هایی که به هر یک از سطوح تعالی دست پیدا کنند، می‌توانند از نشان مربوط به همان سطح (نشانهای تعالی) در تبلیغات خود استفاده کنند. دستیابی به هر یک از سطوح فوق به میزان امتیاز کسب شده در ارزیابی بستگی دارد.

“سازمان سرآمد سال” در هر دوره جایزه معرفی می‌شود.

سازمان سرآمد سال سازمانی است که تنها برنده سطح تندیس زرین در بالاترین بازه ۵۰ امتیازی در آن سال است. در صورتی که در بالاترین بازه ۵۰ امتیازی بیش از یک سازمان برنده تندیس زرین وجود داشته باشد؛ یکی از این سازمانها، توسط کمیته داوری به عنوان سازمان سرآمد در آن سال انتخاب و معرفی می‌شود.

 

لینک دانلود …taali-sazmani