پاور مدیریت کیفیت جامع (TQM)
مدیریت کیفیت
مدیریت کیفیت یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز میرسد اما
مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است. بر طبق یکی ازنگرشها :مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرآیند ساخت و
تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بوده است. این نظارت از مرحله
دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل میشود.بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیتها را شامل
میگردد. (این نگرش مطابق استاندارد ISO9001:1994 میباشد.)
از جمله فعالیتهای مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و یکی کنترل کیفیت است. مدیریت کیفیت شامل چهار حوزه اصلی می باشد که عبارتند از: برنامه ریزی
کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و تداوم و بهبود کیفیت.[۱] امروزه مدیریت کیفیت نه تنها شامل تولید بلکه شامل خدمات و حتی خدمات دولتی نیز میشود. و
مدیریت کیفیت دولتهاو آموزش و پرورش ( Graduationn ) یکی از مباحث نوین در کیفیت است. مدیریت کیفیت عموما شامل برقراری خط مشی کیفیت و اهداف کیفیت ،
طرح ریزی کیفیت ، کنترل کیفیت ، تضمین کیفیت و بهبود کیفیت است.
تاریخ و رویداد های در رابطه با tqm
•۳۰۰۰ سال پیش از میلاد
•۱۸۰۰سال پیش از میلاد
•۱۴۵۶ میلادی
•۱۹۲۴میلادی
•۱۹۵۰ میلادی
•۱۹۵۴ میلادی
•۱۹۸۰میلادی
لینک دانلود … TQM