فرایند تولید
موفقیت هر کسبوکاری به فرایندهایش وابسته است.
برای بهبود عملکرد کلی یا حتی بهینهسازی روند کار و تولید، باید تک تک
فرایندها و روابط متقابل آنان را بررسی کرد. این بررسیها در حیطهی دانش
مدیریت قرار میگیرد و لازمهی موفقیت هر شرکتی است. مدیریت فرایند واژهای
است که شاید برای شما تازگی داشته باشد. با این همه مطمئن باشید برای
باقی ماندن در عرصهی رقابت به کسب اطلاعات در این زمینه نیاز خواهید داشت.
پس به مطالعهی این مقاله ادامه دهید تا با مدیریت فرایند، کاربردها و فوایدش
بیشتر آشنا شوید.
مدیریت فرایند (BPM) چیست؟
ما و کارشناسان صنایع دیگر، پس از دهها سال بحث و مجادله بر سر مفهوم مدیریت فرایند به این توافق رسیدهایم که تعریف رسمی
و مشخصی از واژهی مدیریت فرایند ارائه بدهیم:
هر تجارت و کسبوکاری برای رسیدن به یک سری اهداف مشخص، سرمایهگذاری میکند. از طرف دیگر هر کسبوکار میخواهد
در محدودهی مرزهای تجاری و کاری خود و ورای آن؛ بر سیستم، کارمندان، مشتریان و شرکا و تمامی مسائل مربوط به آنها اشراف
داشته باشد. هر قاعدهای که متضمن مدلسازی، اتوماسیون، اجرا، کنترل، ارزیابی و بهینهسازی روند فعالیتهای تجاری برای رسیدن
به این اهداف باشد مدیریت فرایند (Business Process Management یا BPM) نام دارد.
هدف ما یافتن تعریفی است که عبارت مدیریت فرایند را به شیوهای توصیف کند که به تصور بیشتر مردم از جمله کارشناسان نزدیک
باشد. در اینجا هدف ما، ارائهی معیاری برای داوری درباره روشها، فناوریها یا محصولات مختلفِ مدیریت فرایند نیست. تعریف بالا،
کوتاه و مختصر و در عین حال واضح و جامع است.
مدیریت فرآیند کسب و کار با داشتن الگوهای متعدد مورد نیاز سازمانها، روشی یکپارچه برای تعریف، اجرا، بازبینی و مدیریت فرآیندهای
کسب و کار سازمان ها را ارایه میکند و با استفاده از متدها و ابزارهای مربوطه، حجم کار توسعه راه کارها را به حداقل رسانده و
مدیریت امور را سهل و کارآمد میکند. بر این اساس میتوان گفت مدیریت فرایند کسب و کار مجموعهای است از رویکردهای مدیریتی
و فناوری مدرن که به نحوی ساختاریافته، منسجم و هماهنگ، برای درک و مستند سازی، مدلسازی، تحلیل و بهبود مستمر
فرایندهای کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد
لینک دانلود …..مدیریت فرایند