مدل کلاسیک چهار مرحله ای حمل و نقل

مدل کلاسیک چهار مرحله ای حمل و نقل

 

مدل کلاسیک چهار مرحله ای حمل و نقل

مدل کلاسیک چهار مرحله ای حمل و نقل

برنامه ریزی حمل و نقل شهری یکی از مسائل اساس کشورهای توسعه یافته و حتی

در حال توسعه محسوب می شود.

اهمیت این برنامه ریزی از آن جایی ناشی می شود که این مساله با سه عامل اساسی ،

هزینه، زمان و امنیت شهروندان سر و کار دارد.

از سوی دیگر اهمیت این مساله برای دولت ها می تواند این باشد که برنامه ریزی حمل

و نقل با میزان رضایت مندی شهروندان رابطه مستقیم دارد و به این سبب است که

دولت ها در پی آن هستند تا این برنامه ریزی را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند. فعالیت های مربوط به برنامه ریزی

حمل و نقل عموما بر پیش بینی ها بنا می شود. این فرایند معمولا به این ترتیب است که شهر مورد نظر را به نواحی مختلف

تقسیم نموده و برنامه ریزان سعی می کنند با بررسی الگوها ی تبادل سفر بین این نواحی، حجم سفرهای آینده بین دو ناحیه

مشخص از شهر را پیش بینی کنند.

 

 

 

برنامه ریزی حمل و نقل درون شهری در دوره های اخیر همواره یکی از تصمیمات مهم درحوزه برنامه ریزی شهری در کلان شهرها

بوده است.در این بین، پیش بینی حجم سفرهای آتی بین دو منطقه کلان شهر، کلید موفقیت در این امر برنامه ریزی صحیح

حمل و نقل به شمار می رود. به دلیل اهمیت برنامه ریزی حمل و نقل درون شهری، مدل های مختلفی توسط محققین در این

زمینهتوسعه داده شده که بعضی از این مدل ها علیرغم قدمت زیاد، همچنان در حوزه های عملیاتی به کار گرفته می شوند.

مساله اساسی در توسعه این مدل ها، پیچیدگی مساله است که از ماهیت رفتار انسانی در انتخاب ناشی می شود.

این پیچیدگی سبب می شود تا همواره توسعه مدلی که خطای پیش بینی قابل قبولی داشته باشد، با مشکلات فراوان محاسباتی

و عملیاتی روبرو باشد.

این مساله در کشورهای در حال توسعه و یا توسعه نیافته که در آن ها داده های تاریخی به شکل مناسب در اختیار نیستند

و ظرفیت های محاسباتی رایانه ای نیز به طور کامل در دسترس نمی باشد، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

در این پژوهش، یک مدل سه مرحله ای فازی برای مدل سازی فرایند سفر بین دو ناحیه مفروض از یک کلان شهر و در نهایت

چارچوبی برای پیش بینی آتی این کمیت پیشنهاد شده است تا بر اساس آن بتوان برای نگاشت بین حجم سفرهای انجام

شده بین دو ناحیه به عنوان متغیر خروجی و متغیرهای جمعیت شناختی و اجتماعی به عنوان متغیر ورودی، تابعی را تقریب

زد که بتواند فرایند انجام سفر را مدل کند. در این مدل، پایگاه قواعد فازی در حقیقت در پی انتقال الگوی ذهنی متخصصین

حمل و نقل به مدل ریاضی تشکیل شده است .

 

لینک دانلود …. مدل کلاسیک چهار مرحله ای حمل و نقل