استراتژی اقیانوس آبی
سنجش ایده های اقیانوس آبی
ابزارهای متفاوتی برای ارزیابی ایده های منتج از اقیانوس آبی وجود دارند از جمله:
تمرکز بر رقابت در بیشتر برنامه های استراتژیک چالش برای شرکتهای تازه وارد در ورود به عرصه رقابت
بازارهای گوشه یا کنج بازار (niche market) در بازاریابی سنتی جایی که رقابت محدود است.
ایده اقیانوس آبی: یافتن مزیتهایی که همزمان برای شرکتها و مشتریان فایده ایجاد می نماید و رقیبی نیز در میدان نیست.
شرکت در فضای غیر رقابتی وارد می شود.
شرکتها تفاوت هایشان را به مشتریان می فروشند نه شباهت ها
رویکرد کارآفرینی شومپیتری در مقابل کزنر
سازمانها قرار میدهد.
پارادایم رقابت در فضای کسب و کار، بر ذهن بسیاری از مدیران امروز جهان سیطره دارد، مدیران تنها راه پیروزی و موفقیت سازمان خود را در
پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بیشتر از بازار تقاضای موجود میدانند. آزاد شدن ذهن مدیران از این پارادایم نیازمند دیگر گونه نگریستن به
مفهوم استراتژی است.
نویسندگان کتاب راهبرد اقیانوس آبی معتقد هستند که تنها راه پیروزی در رقابت توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است و به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوسهای آبی شد و دست به خلق تقاضا زد. بازاری که در آن هنوز قواعد بازی مشخص نشده است و فرصتی برای رشد بسیار سودآور وجود دارد. در یک کلام به جای گرفتن سهم بیشتر از کیک باید به دنبال بزرگتر کردن کیک بود.
در ادبیات راهبرد و در مبحث دیدگاه مبتنی بر منابع، همین نگاه را با لغات و اصطلاحات دیگری مشاهده میکنیم. اما آنچه این کتاب را ارزشمند میسازد ارائه چارچوبهای عملی و تحلیلی، علیالخصوص برای تدوین راهبرد برای محیطهای متلاطم نظیر ایران است.
لینک دانلود…qie-ir-abi-2