ارسال رایگان آگهی

روندپارادایم های تولید طی تاریخ

دانلودها, جزوه, کتاب ۲۲ بهمن ۱۳۹۶

 

روندپارادایم های تولید طی تاریخ 

 

روندپارادایم های تولید طی تاریخ

روندپارادایم های تولید طی تاریخ

پارادایم paradigm از واژه یونانى paradeigma ریشه مى گیرد که به معناى الگو، مدل،

طرح و نظایر اینهاست و استفاده از آن را مى توان در آثار افلاطون هم پى گرفت.

پارادایم در معنای عام یک چارچوب فکریست و اصطلاحی است که در فلسفه به کار گرفته

می شود و مقصود از آن، اصولی است که بر بینش ما نسبت به رویداد های کلی جهان حاکم

تاثیر می گذارد.

ولی در معنای خاص هر پارادایم محدوده ای از عالم هستی و قواعد آن را بر روی ما

می گشاید و پیش فرضها و بـرداشتهای ما نسبت به موضوعها را تعیین می کند. معنای

اخص آن «سرمشق» می باشد.

و در یک تعریف کلی تر«پارادایم مجموعه ای از قواعد است که محــدوده ای را مشخص کرده و به شما نشان می دهد که برای

موفقیت در داخل این محدوده چگونه باید رفتار کنید، پارادایم الگویی برای چگونگی حل مسایل ارائه می نماید».

 

 

 

این اصطلاح نخستین مرتبه توسط « توماس کوهن » در کتاب « ساختار انقلاب های علمی » به کار رفت و مدل جدیدی را برای

تبیین چگونگی رشد و توسعه علوم ارائه کرد؛ کوهن که در زمینه تاریخ علم تحقیق می نمود، متوجه شد که تفسیر های سنتی

از علم، خواه (استقراء گرا ۱) و خواه ( ابطال گرا۲ )، با شواهد تاریخی تطبیق نمی کند.

از این رو کوشید تا درباره علم نظریه ای طرح کند که با واقعیات تاریخی، آن گونه که او می بیند، توافق داشته باشد. ویژگی

عمده نظریه وی تأکیدی است که بر ممیزه انقلابی پیشرفت های علمی دارد به طوری که موافق آن، انقلاب متضمن طرد و

رد یک ساختار نظری و جایگزینی آن با ساختار ناسازگار دیگری است.

 

 

تبلیغات

ارسال نظر

  • پاورپوینت اقتصادخرد - دکترداودی

    با در ۷ بهمن ۱۳۹۶ - 0 نظرات

    یکی از اهداف اقتصاد خرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطهٔ نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجهٔ مطلوب و درخور نبوده) می‌پردازد و تئوری‌هایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح می‌دهد. در نظریه عرضه و تقاضا معمولاً فرض بر این قرار داده می‌شود که فضا کاملاً رقابتی است. این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. درمعادلات زندگی واقعی این فرض با مشکل مواجه است زیرا بسیاری از خریداران و فروشندگان این توانایی را دارند که بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشند. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.

  • سیستم مدیریت تولید MRP II

    با در ۳ آذر ۱۳۹۶ - 0 نظرات

    سیستم مدیریت تولید MRP II     MRP در اوایل دهه ۱۹۶۰ به عنوان یک رویکرد کامپیوتری به برنامه ریزی تدارک و تولید مواد در آمریکا شکل گرفته و کتاب راهنمای کامل آن در سال ۱۹۷۵ توسط ارلیکی منتشر گردید. بدون شک تنکیک MRP پیش از جنگ جهانی دوم نیز به صورت دستی و به […]

  • شبیه سازی چیست و چطور شبیه سازی کنیم . Simulating

    با در ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - 0 نظرات

    شبیه سازی چیست و چطور شبیه سازی کنیم . Simulating     شبیه سازی ( Simulating ) در یک تعریف خیلی کلی مجموعه ای از روش ها وابزارها برای مشابه سازی سیستم های واقعی می باشد که عموما به وسیله کامپیوتر و نرم افزار انجام می شود.

  • کنترل موجودی یا مدیریت موجودی

    با در ۳ آذر ۱۳۹۶ - 0 نظرات

      کنترل موجودی یا مدیریت موجودی کنترل موجودی، (به انگلیسی: Inventory Control) روش‌های مورد استفاده برای اطمینان از اینکه سطح موجودی کالای موردنظر حفظ شود. هدف از کنترل موجودی، بررسی و نگاه داشت سطحی از موجودی است، که هزینه‌های سیستم را کمینه می‌کند. کنترل موجودی جریانی است که ضمانت می‌کند اقلام موجود سازمان با در نظر گرفتن عوامل زمان، […]

  • محيط سازمان Organization environment

    با در ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2 نظرات

    محيط اختصاصي يك سازمان بر اساس قلمرو انتخابي آن تغيير خواهد كرد . قلمرو يك سازمان ادعايي است كه يك سازمان نسبت به دامنه محصولات يا خدمات ارايه شده و همچنين بازار متصرف شده خود دارد .