مدیـریت صادرات و واردات – نقش حمل ونقل در بازرگانی خارجی
تجارت خارجی یکی از ارکان مهم اقتصادی هر کشوری است. آنچه که عموماً از توسعه تجارت خارجی به ذهن متبادر میشود، افزایش حجم
و ارزش صادرات غیرنفتی و البته مدیریت واردات کالا به کشور است. اما سیاستهای توسعه تجارت در ابعاد فوق به تنهایی نمیتواند
در تحقق اهداف مورد نظر موثر واقع شود.
در واقع بر اساس مطالعات جهانی، ناکارآمدی مبادلات تجاری در کشورهای در حال توسعه،
خود مانع بزرگی بر سر راه جهانی شدن آنهاست. برای تحقق یک مبادله تجاری، عوامل متعددی باید به درستی و به طور مطلوب عمل کنند.
به منظور رفع موانع موجود بر سر راه کارآمدی مبادلات تجاری، مبحثی تحت عنوان تسهیل تجارت و حملونقل بینالملل توسط سازمانهای بینالمللی معرفی شده است. این موضوع به نوعی تمامی اقدامات و برنامهریزیهایی را
که برای کاهش هزینه و افزایش سرعت مبادلات تجاری مورد نیاز هستند در بر میگیرد.
اگر چه تسهیل حملونقل خود جزوی از تسهیل تجارت محسوب میشود، اما به جهت اهمیت فوق العاده و ماهیت مستقل آن اغلب هم سطح تسهیل تجارت در نظر گرفته میشود.
در واقع یکی از عوامل موفقیت تجارت خارجی، وجود زنجیرههای کارآمدی از عملیات و زیرساختهای لجستیک و حمل ونقل از مبدا تا مقصد است. این زنجیرهها شامل مولفههایی هستند که در هماهنگی با یکدیگر، جریان کالا را از
نقطه مبدا به مقصد ممکن میسازند. یک گروه از این مولفهها زیرساختهای حملونقل و لجستیک اعم از شبکههای جادهای، ریلی، هوایی و دریایی و پایانههای اتصال دهنده آنها هستند.
گروه مهم دیگر، هابهای لجستیکی به عنوان مکانهایی برای دریافت، ذخیرهسازی، ادغام و ارسال کالا و در کنار آن ارائه انواع خدمات لجستیکی پیشرفته هستند. زیرساختها با وجود خدمات حملونقل و لجستیک کامل میشوند
که طیف وسیعی از خدمات حملونقل جادهای، ریلی، دریایی، هوایی، فورواردری، انبارداری، خدمات لجستیک طرف سوم، خدمات ارزش افزوده لجستیکی و نظایر آن را شامل میشوند. ارائه خدمات توسط کسبوکارهای مرتبط
با حملونقل و لجستیک از طریق زیرساختهای فوق، به واسطه وجود قوانین و رویههای مناسب و کارآمد ممکن میشود. لذا قوانین و رویههای ارائه خدمات حملونقل و لجستیک، انجام عملیات مرتبط در زیرساختها، بیمههای
مرتبط و غیره را نیز میتوان به عنوان گروه سوم مولفهها در نظر گرفت.
لینک دانلود ….مدیـریت صادرات و واردات