پاور پوینت فرهنگ سازمانی

پاور پوینت فرهنگ سازمانی

مقدمـــــه فرهنگ سازمانی فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت راه یافته است .

به دنبال نظریات و تحقیقاتفرهنگ سازمانی جدید در مدیریت ، فرهنگ سازمانی دارای

اهمیت روز افزونی شده و یکی از مباحث اصلی و کانونی مدیریت را

تشکیل داده است  .

جمعیت‌شناسان ، جامعه‌ شناسان و اخیراً روان‌ شناسان و حتی

اقتصاد دانان توجه خاصی به این مبحث نو و مهم در مدیریت مبذول

داشته و در شناسایی نقش و اهمیت آن نظریه‌ها و تحقیقات زیادی را به‌ وجود آورده و در حل مسائل و مشکلات

مدیریت به کار گرفته‌اند .

با بررسی که توسط گروهی از اندیشمندان علم مدیریت به عمل آمده فرهنگ سازمانی به‌عنوان یکی از مؤثرترین

عوامل پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است .

به‌طوری‌که بسیاری از پژوهشگران معتقدند که موفقیت کشور ژاپن در صنعت و مدیریت یکی از علل مهم توجه آنها

به فرهنگ سازمانی است.

فرهنگ سازمانی به‌عنوان مجموعه‌ای از باورها و ارزشهای مشترک بر رفتار و اندیشۀ اعضای سازمان اثر می‌گذارد

و می‌توان نقطه شروعی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید.

فرهنگ سازمانی از اساسی‌ترین زمینه‌های تغییر و تحول در سازمان است نظر به اینکه برنامه‌های جدید تحول

بیشتر به تحول بنیادی سازمانی نگاه می‌کند از این‌رو هدف این برنامه‌ها تغییر و تحول فرهنگ سازمان به‌عنوان

زیربنا به بستر تحول است.

 

تاریخچه فــــرهنگ

تاریخچه فــــرهنگ فرهنگ واژه‌ای است که علما و پژوهش گران رشته مردم‌شناسی آن را به کار می‌برند و این واژه از گسترش وسیعی برخوردار است و آن‌چنان مفید واقع شده که آن را در سایر علوم اجتماعی نیز به کار می‌برند . فرهنگ در قالب بحث تخصصی خود در حدود اواسط قرن نوزدهم در نوشته‌های علمای مردم‌شناسی پدیدار شد و کاربرد علمی کلمۀ فرهنگ در اواخر قرن مذکور توسط تایلر (۱۹۱۷ـ۱۸۳۲) مردم‌شناس انگلیسی صورت گرفت. مفهــــوم فــــرهنگ به‌صورت خیلی کلی مفهوم فرهنگ عبارت است از ، کیفیت زندگی گروهی از افراد بشر که از یک نسل به نسل دیگر انتقال پیدا می‌کند . به عقیدۀ ادگار شاین فرهنگ را می‌توان به‌عنوان یک پدیده که در تمام مدت اطراف ما را احاطه کرده است مورد تجزیه و تحلیل قرار داد . به نظر وی هنگامی که فردی، فرهنگی را به سازمان یا به داخل گروهی از سازمان به ارمغان می‌آورد می‌تواند به وضوح چگونگی به وجود آمدن ، جای گرفتن و توسعه آن را ببیند و سرانجام آن را زیر نفوذ خود درآورده، مدیریت نماید و سپس تغییر دهد.

لینک دانلود … فرهنگ سازمانی