مدیریت پروژه – مدیریت هزینه پروژه

مدیریت پروژه – مدیریت هزینه پروژه

مدیریت هزینه پروژه

 

مدیریت هزینه پروژه  Project cost management

فرایندی است که برای برنامه‌ریزی، تخمین، تخصیص بودجه،مدیریت و کنترل هزینه پروژه از آغاز تا پایان به کار می‌رود. هدف اصلی مدیریت هزینه پروژه، اتمام و تکمیل پروژه مطابق بودجه مصوب آن است.[۱] در فرایند مدیریت هزینه، از توابع خاص مدیریت پروژه مانند تخمین و برآورد، جمع‌آوری داده، برنامه‌ریزی، حسابداری و طراحی استفاده می‌شود.

مطابق تعریف ارائه شده از سوی مؤسسه مدیریت پروژه در راهنمای پم‌باک مدیریت هزینه پروژه شامل فرایندهای زیر است:[۲]

برنامه‌ریزی مدیریت هزینه
تخمین هزینه
تعیین بودجه
کنترل هزینه

امروزه یکی از مهمترین مواردی که در شرکت های پروژه محور جهت مدیریت بهتر سبد پروژه‌ها و برنامه‌ریزی مالی مورد نیاز است، مدیریت هزینه پروژه‌ها است. درمدیریت هزینه پروژه با استفاده از مجموعه تکنیک ها و اصول کنترل پروژه و مالی می‌توان عملکرد مالی هر پروژه را از جنبه نحوه عملکرد( هزینه کرد) واقعی در مقایسه با هزینه پیش‌بینی‌شده برای کار انجام شده را بررسی نموده و راهکارهای اصلاحی در راستای کاهش هزینه‌ها و تحت کنترل قراردادن آن‌ را ارائه نمود. به عبارت دیگر مدیریت هزینه به ما نشان می‌دهد که علاوه بر عملکرد زمانی، پروژه را تا این قسمت از کار آیا با قیمت مناسبی انجام داده‌ایم؟ همچنین عمده دلیل عملکرد کنونی مالی پروژه ناشی از کدام سطح از ساختار شکست کارWBS و یا ناشی از کدام فعالیت‌ها بوده است؟ و نیز با توجه به روند کنونی میزان بودجه مورد نیاز تا پایان کار چقدر می‌باشد؟

تکنیک ارزش کسب شده، متداولترین روش ارزیابی عملکرد پروژه (نه فقط ارزیابی عملکرد هزینه ای) میباشد. در این روش ،زمان ،هزینه و محدوده پروژه با همدیگر یکپارچه شده و می توان هر کدام را مورد ارزیابی قرار داد.

تخمین هزینه

خروجی ها
تخمین هزینه برای هر فعالیت
اطلاعات پشتیبان برای تخمین هزینه
مبنای محاسبه هزینه
پیشفرضها
محدودیتها
دامنه نوسان هزینه
تقاضاهای تغییر

به روز رسانی برنامه مدیریت هزینه پروژه

 

 

لینک دانلود …مدیریت هزینه پروژه