مدیریت پروژه – راهنمایی گستره دانش مدیریت پروژه

مدیریت پروژه – راهنمایی گستره دانش مدیریت پروژه

 

مدیریت پروژه

 

پیکره دانش مدیریت پروژه

Project Management Body of Knowledge مجموعه‌ای از واژگان، راهنما و دستورالعمل‌ها برای مدیریت پروژه است

که مؤسسه مدیریت پروژه آن را تدوین و ارائه نموده است.

این پیکره دانشی به‌مرور زمان تکامل یافته و در حال حاضر به عنوان کتاب ” راهنما برای پیکره دانش مدیریت پروژه ” شناخته می‌شود و مورد استفاده است.

ویرایش پنجم این دستورالعمل در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
پم باک همچنین با مفهوم مدیریت به معنای کلی آن نیز همپوشانی دارد زیرا هر دو شامل طرح‌ریزی، سازمان‌دهی، نیروی انسانی، اجرا و کنترل عملیات سازمانی است. پم‌باک در بقیه رشته‌های مدیریت هم‌چون پیش‌بینی‌های مالی، رفتار سازمانی، علوم مدیریت، بودجه‌بندی و سایر روشگان برنامه‌ریزی، مشابهت و همپوشانی دارد.

اولین نسخه‌های پم‌باک را مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا و همین‌طور مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک به عنوان استاندارد به رسمیت شناختند. روند تکامل پم باک در ویرایش‌های مختلف کتاب راهنمای آن نمود دارد. اولین راهنمای آن در سال ۱۹۹۶ توسط مؤسسه مدیریت پروژه منتشر شد. نوشتن این اسناد بر اساس کاغذ سفیدی که در سال ۱۹۸۳ به نام «اصول اخلاقی، استاندارد، کمیته اعتباربخشی گزارش نهایی» منتشر شد، بود. ویرایش دوم راهنمای پم باک در سال ۲۰۰۰ منتشر شد.
در سال ۲۰۰۴ ویرایش سوم پم‌باک با تغییرات عمده‌ای نسبت به ویرایش قبل منتشر شد. ویرایش چهارم در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. آخرین نسخه انگلیسی‌زبان راهنمای بم باک یعنی ویرایش پنجم در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. مطابق برنامه‌ریزهای انجام شده مقرر است که ویرایش ششم در ماه‌های اول سال ۲۰۱۷ منتشر شود

 

 

از دهه شصت میلادی مدیریت پروژه در صنایع هوافضا، عمران و دفاع به کار گرفته شد. مؤسسه مدیریت پروژه در اواخر همین دهه با شرکت افرادی از همین رشته‌ها و در ماه اکتبر سال ۱۹۶۹ میلادی در مؤسسه فناوری جورجیا تشکیل شد. تلاشهای این مؤسسه در دهه هشتاد میلادی جهت استانداردسازی روش‌ها و فرایندهای مدیریت پروژه به تولد پم‌باک انجامید.[۲

 

تفاوتهای پروژه و عملیات عادی و جاری سازمانی

پروژه ها عموما در جهت تحقق اهداف راهبردی سازمان هستند.
پروژه ها موقتی و منحصر بفرد می باشند اما عملیات عادی تکراری و پایا هستند.
از طریق عملیات عادی دستبابی به اهداف پروژه ای میسر نیست.
عملیات عادی توزیع سازمانی دارند در حالیکه پروژه ها می توانند بین واحدی باشند.

مقولات مرتبط با کنترل تغییر یکپارچه

اثر گذاری بر   فاکتورها و عوامل ایجاد تغییر با هدف تضمین توافق بر تغییرات.
عیین و مشخص نمودن رخداد یک تغییر.
مدیریت تغییرات واقعی در لحظه رخداد و با توجه به کیفیت وقوع آنها.

در بر گیرنده فرآیندهای لازم جهت تضمین این نکته که هر پروژه شامل تمام و تنها کارهای مورد نیاز جهت تکمیل موفقیت آمیز خود باشد(جامعیت و مانعیت فعالیتها)

 

لینک ئانلود ….مدیریت پروژه