مدیریت زمان پروژه – پاورپوینت مدیریت پروژه

 

مدیریت زمان پروژه

مدیریت زمان پروژه – پاورپوینت مدیریت پروژه

 

زمان‌بندی جدول زمانی یا برنامه زمانی، در مدیریت پروژه، فهرستی از نقاط عطف پروژه، فعالیت‌ها و اقلام تحویلی است،

که اغلب با تاریخ آغاز و پایان فعالیت‌ها در نظر گرفته و درج می‌شوند. در اغلب موارد این آیتم‌ها را بر اساس تخصیص منابع،

بودجه و مدت زمان، با اتصال به وابستگی‌ها و رویدادهای برنامه‌ریزی شده در جدول مورد نظر وارد می‌کنند. جدول و برنامه

زمان‌بندی، همچنین ترتیب انجام فعالیت‌های پروژه از ابتدای کار تا خاتمه پروژه، عوامل مهمی در تعیین روش کار بشمار می‌آیند.

 

دلایل اهمیت مدیریت زمان پروژه

 

•مدیران معمولا تحویل به موقع پروژه را از مهمترین چالشهای مدیریت پروژه مطرح می کنند.

•بر اساس مطالعات Standish Group، در سال ۱۹۹۵، ۲۲۲ درصد و در سال ۲۰۰۱، ۱۶۳ درصد سرریز زمانی داشته ایم.

•کمترین انعطاف در محدودیتهای پروژه معمولا در زمان است.

•مسایل زمانی، بخصوص در قسمت دوم پروژه، از مهمترین دلایل ایجاد تعارض است.

 

نقش مدیر پروژه در یک سازمان، مشابه نقش یک رهبر ارکستر است. همان‌طور که هماهنگی در یک ارکستر به دلیل وجود رهبر ارکستر است، وظیفه ایجاد هماهنگی کامل بین تمام اجزای یک پروژه نیز بر عهده مدیر آن پروژه است. در این میان، مدیریت زمان پروژه‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف و لازمه موفقیت هر مدیر پروژه‌ای است.

علت اصلی و هدف

از تهیه دستورالعمل مدیریت زمان تعیین و تبیین مجموعه عوامل مورد نیاز جهت تهیه عناصر اصلی و کمکی روند برنامه ریزی ، کنترل و مدیریت کل مدت زمان پروژه‌ها می‌باشد

به نحوی که با توجه به ابزارها و تکنیک های مشروحه در رویه و همچنین داده هایی که به عنوان ورودی فرآیند نیاز هستند ، تخمین و برآورد زمان فعالیت ها با درجه

اطمینان بالایی محاسبه می شود ، تخمین برآورد زمان فعالیت ها به عنوان یک هدف اصلی است و جهت دستیابی به اهداف اصلی دستورالعمل تحقق اهداف فرعی

لازم الاجرا است .

اهدافی که این رویه به آنها پرداخته است عبارتند از :

۱- شناسایی کامل فعالیت های پروژه و تعیین ساختار شکست کار پروژه و به هنگام نگه داشتن آنها .

۲- مستند کردن کلیه فرضیات و محدودیت های مؤثر بر پروژه و همچنین کسب نظر و آراء کارشناسان .

۳- اجرایی بودن فعالیت های پروژه با توجه به نحوه کسب نظر کارشناسان مجری و اعمال وابستگی های فعالیت ها .

۴- استفاده از تکنیک های علمی و نظری در برآورد زمان فعالیت ها .

۵- تهیه برنامه کاری منابع مورد نیاز اجرای پروژه و به روز نگهداشتن آن .

۶- به روز نگه داشتن برنامه زمانبندی پروژه با توجه به وضعیت پروژه و پیش بینی آینده .

۷- مستند کردن تجربیات پروژه و همچنین تهیه Work Norm‌ ها و مبانی تخمین جهت استفاده در پروژه های مشابه آتی .

۸- پیش بینی فعالیت‌های بحران زا و فعالیت‌های با ریسک بالا و زمانبندی پاسخگویی به آنها .

 

لینگ دانلود…مدیریت زمان پروژه