مدیریت بازاریابی – پاورپوینت مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی – پاورپوینت مدیریت بازاریابی

 

بازاریابی یا مارکتینگ (به انگلیسی Marketing ) بازاریابی به عنوان

فرایندی  مدیریتی – اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیلهٔ آن افراد و

گروه‌ها از طریق  تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و

خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

برای روشن شدن این تعریف باید بدواً اصطلاحات مهم نیاز،

خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسی کرد.

بازاریابی: اصول بازرگانی رسمی که منشأ آن از ایالات متحده آمریکا است. ابتدا در آغاز قرن بیستم در چندین

دانشگاه ایالات متحده به عنوان درس بازرگانی جداگانه‌ای تدریس می‌شد. این گونه تلقی می‌شود که به عنوان

اصول بازرگانی از سه مرحله ذیل عبور کرده باشد: «دوره تولید» که در آن بازاریابی تنها به واسطه محدودیت‌های

تولید دچار محدودیت بود (تا دهه ۱۹۳۰)؛ «دوره فروش» که در آن بازاریابی هر آنچه شرکت تولید می‌کرد به بازار

تحمیل می‌کرد (تا دهه ۱۹۵۰)؛ و «دوره مشتری» که در آن مشتری در مرکز تمام فعالیت های بازاریابی قرار

داشت.

در قرن ۲۱. بازاریابی پا به عصر تعاملی و برهم کنشی نهاده است. تغییر بنیادی در تعریف و هدف از بازاریابی در

قرن ۲۱ این است که به عنوان یک اصل بازرگانی، فراتر از صرف تسهیل – تبادلات مجاری و دادوستدهای بین

تولیدکننده و مشتریان گسترش یافته است. در آغاز، عمده تمرکز بازاریابی بر منافع تولیدکننده بود- تحویل محصولات

درست به مشتری در زمان، مکان و قیمت درست.

فرض اساسی بازاریابان اولیه این بود که تولیدکنندگان کنترل بازار را در اختیار دارند. مدیریت، کارکردها، نقش ها و

فرایندها همگی حول این مدل مدیریت بازرگانی با محوریت تولیدکننده قرار داشتند.

این تصور در عصر اطلاعات قرن ۲۱ دیگر معتبر نمی‌باشد؛ و حالا در اوایل قرن بیست و یک، بازاریابی چیست؟

 

 

مدیریت بازاریابی

یک مدل جدید موفق یا پذیرفته شده، که درمورد پویایی (و اغلب بی منطقی) بازارهای جهانی، مشتریان دمدمی

مزاج و غیرقابل پیش بینی که در تحلیل های کلاسیک نمی‌گنجد، الگوهای خرید و پیش بینی‌های بازار، افزایش

خدمات نامحسوس و، بخش‌بندی و ترکیب های جدید بازار، ورای دسته‌بندی‌های صنعتی و قدیمی، افزایش قدرت

مشتریان، و ابزار و تکنیک‌های جدید بازاریابی تعاملی به کار گرفته شود، هنوز در مقیاس وسیع وجود ندارد و یا هنوز

در سازمانها و فرایندهای بازاریابی شرکت ها از آن تعبیری نشده است. تعاریف متعدد و اظهارنظرهای معتبر و فراگیر

در مورد ماهیت بازاریابی وجود دارد (در گردآوری این فرهنگ حداقل به ۵۰ مورد از آنها برخورده‌ام) که هنوز ارزش

افزودن به مجموعه اطلاعات آکادمیک ندارند. با این همه، توجه به تفسیرهای مختلف از فعالیت بازاریابی و کارکردها

و مهارت‌های متشکل آن می‌تواند ارزشمند باشد. در قرن ۲۱ بازارها پیچیده‌تر و جهانی‌تر شده‌اند و بنابراین بازاریابی

هم به عنوان یک اصل حرفه‌ای دچار چنین تحولاتی گشت که به عنوان یک حرفه جدیدتر، فاقد شفافیت جهانی،

دسته‌بندی و شرح نقشها و وظایف است.

لینک دانلود … بازاریابی ۳ بازاریابی ۲