مدیریت ادراکات و قضاوت های انسانی- رفتارسازمانی

مدیریت ادراکات و قضاوت های انسانی- رفتارسازمانی

 

اهمیت ادراکات و پیش فرضها در رفتار سازمانی

 

رفتار افراد عمدتاً بر اساس ادراکشان از واقعیت شکل می گیرد؛ نه الزاماً بر

اساس خود واقعیت؛
ادراک انسان از واقعیت ها دارای محدودیت های فراوانی می باشد.؛

ممکن است برخی از پیش فرضها و قضاوت های مدیران و کارکنان بر اساس ادراکاتی باشند که الزاماً صحیح

نباشند.

نکته مهم اینست که برخی از قضاوتهای سریع ما ممکن است صحیح باشند، اما لازم است همیشه احتمال دهیم

که برخی از این قضاوتها بر اساس خطاهای ادراکی به صورت اشتباه شکل گرفته و در تعاملات ما نتایج منفی

داشته باشند.

باورهای ذهنی و رفتارهای انسانها دارای وابستگی زیادی به یکدیگر می باشد.

 

 

قالبی اندیشیدن

هنگامی که ما کسی را بر اساس ادراک مان در باره ویژگی های گروهی که آن فرد به آن تعلق دارد، قضاوت کنیم

قالبی اندیشیدن را در رابطه با او به کار می بریم.

قالبی اندیشیدن می تواند هم نتایج مثبت و هم نتایج منفی داشته باشد.

قالبی اندیشیدن نتیجه تمایل ذاتی ذهن به دسته بندی/طبقه بندی اطلاعات پیرامونی برای تسهیل پردازش آنها

در حافظه کوتاه مدت و نهایتا ذخیره سازی در حافظه بلندمدت می باشد.
لینک دانلود…  مدیریت ادراکات و قضاوت های انسانی