مبانی مدیریت تعارض – مدیریت منابع انسانی

مبانی مدیریت تعارض – مدیریت منابع انسانی

تعاریف تعارض :

فرایند احساس و ادراک هر گونه ناسازگاری در درون و یا بین

افراد، گروه ها، یا سازمانها است که منتهی به رفتار پنهان و

یا آشکارای متعارض در دو طرف گردد.

تعارض در بین افراد اشاره به فرایندی دارد که در آن شخص

“الف” به طور عمدی می کوشد تا به گونه ای بازدارنده سبب

ناکامی شخص “ب” در رسیدن به علایق و اهدافش شود و از اینرو ادراک و احساس تعارض در یک

یا هر دو طرف بوجود آید.

در این تعاریف ادراک از مخالفت، جلوگیری از کامیابی و احساس بازدارندگی نشان دهنده وجود

تعارض هستند.

 

 

تعاریف اولیه از مدیریت تعارض

دیدگاه سنتی در مدیریت تعارض با تاکید بر رفع تعارض

فرایند رفع و بر طرف نمودن موانع ادراکی و رفتاری موجود که بر سر راه رسیدن به توافق قرار گرفته اند.

 

دیدگاه نوین در مدیریت تعارض با تاکید بر ایجاد و حفظ تعارض کارکردی

تعارض امری گریز ناپذیر در سازمان است که باید مدیریت شود.
روشهایی که بوسیله آنها بتوان از انرژی های حاصل از فرایند تعارض در جهت اصلاح وضع روابط

بین افراد، جو سازمان، و رشد کارکنان و در جهت دستیابی به اهداف سازمان استفاده نمود.

لینک دانلود …conflict management