حسابداری علمی با پارادایم های گوناگون
الگوواره (از یونانی: پارادیگما παράδειγμα paradeigma)،
به انگلیسی پارادایم(paradigm)، سرمشق و الگوی مسلط
و چارچوب فکری و فرهنگی است که مجموعهای از الگوها
و نظریهها را برای یک گروه یا یک جامعه شکل دادهاند. هر
گروه یا جامعه، «واقعیات» پیرامون خود را در چارچوب
الگووارهای که به آن عادت کرده تحلیل و توصیف میکند.
پارادایم از جدیدترین مفاهیمی است که وارد حوزه علوم و جامعهشناسی شده است. این مفهوم با نام فیلسوف و مورخ علم، تامس کهن، مقارن است و اولین بار توسط وی در کتاب معروف او، ساختار انقلابهای علمی (The structure of scientific Revolutions)، به کار گرفته شده است.[۱]
الگووارههایی که از زمانهای قدیم موجود بودهاند از طریق آموزش محیط به افراد، برای فرد به صورت چارچوبهایی «بدیهی» در میآیند.
واژهٔ پارادایم (Paradigm) نخست در سده پانزدهم و به معنی «الگو و مدل» مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۹۶۰ کلمه پارادایم به الگوی تفکر در هر رشته علمی یا دیگر متون شناختشناختی گفته میشود.
مقدمه
مفهوم پارادایم
پارادایم انسان شناختی-استقرا
پارادایم سود حقیقی-قیاس
پارادایم سودمندی در تصمیم گیری ها
پارادایم مدل تصمیم گیری کل بازار
پارادایم مدل تصمیم گیری شخص استفاده کننده
پارادایم ارزش اقتصادی اطلاعات
علم حسابداری
در اوایل دهه ۱۹۷۰ تحقیقات و پژوهشهای حسابداری برای ایجاد تغییر تفکر و نگرش حسابداری توسط صاحب نظران حسابداری تایید گردید. این تایید بر این نظریه است که رویدادهای حسابداری از الگوی موفقیت آمیز پیروی میکند.
¢منظور از تغییر موفقیت آمیز :
¢طبق نظریه کوهن : در هر علمی در یک مقطع زمان ، پارادایم خاصی مسلط است. اما اختلاف نظرها و مرحله بحران متعاقب آن ممکن است به تغییری ناگهانی منتج و پارادایم مسلط قبلی با پارادایم مسلط دیگری جایگزین شود.
لینک دانلود …. پارادایم در حسابداری