ارسال رایگان آگهی

محیط سازمان Organization environment

دانلودها, جزوه, کتاب ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

محیط سازمان Organization environment

محیط سازمانی

هیچ سازمان و بنگاه اقتصادی درخلأء فعالیت نمی کند ، همه سازمان ها و بنگاه های اقتصادی همانند

یک سیستم پویا و ارگانیک در داخل محیطی قرار دارند که با دیگر اجزاء محیط در تعامل متقابل هستند ،

بر هم دیگر تأثیر گذاشته و از همدیگر تأثیر می پذیرند .

سازمان ها مواد اولیه ، نیروی انسانی ، سرمایه ،  دانش ،  تسهیلات و تجهیزات را از محیط می گیرند،

محصول یا خدمت تولید کرده و مجدداً به محیط  عرضه می کنند ، که همه این داد و ستد ها در قالب

قوانین و مقرراتی صورت می گیرد که محیط بر اساس آن به حیات خود ادامه میدهد . مادام که سیستم یا بنگاه اقتصادی بخواهد روال به

همین منوال ادامه یابد ، بایستی به این مقررات پایبند بوده و به آنها احترام بگذارد و گر نه بر اساس اصل انتخاب اصلح ، محیط فقط

سازمان ها یا سیستم هایی را حفظ خواهند کرد که بتوانند خود را با شرایط محیطی وفق دهند . مشتریان و مصرف کنندگان ، تأمین

کنندگان و عرضه کنندگان مواد اولیه ، عرضه کنندگان تکنولوزی ، موسسات آموزشی ، موسسات تأمین نیروی انسانی ، شرکا ، رقبا ، اتحادیه

های تجاری ، اتحادیه های کارگری ، گروه های حقوق بشر، گروه های صلح و گروه های سبز ، گروه های حافظ محیط زیست ، سازمان های

حمایت از مصرف کنند گان ، موسسات نظارتی ، قوانین و مقررات دولت ها ، سازمان های بین المللی و زیر ساخت های ارتباطی فرهنگی ،

اقتصادی ، اجتماعی و باورهای مردمی از اجزای تشکیل دهنده محیط می باشند .

محیط بعنوان  مجموعه ای مرکب از نیرو هایی تعریف شده که عملکرد سازمان را متأثر ساخته ولی سازمان نسبت به آن کنترل کمی داشته

یا اصلاً هیچ کنترلی ندارد . بعبارت دیگر ، محیط عبارتست از:” مجموعه عواملی که تغییردر ویژگی های آنها در سازمان اثر گذاشته و مچنین

تمام عواملی که ویژگی هایشان بر اثر رفتار سازمان تغییر نمایند .

تئوری های اولیه سازمان ، محیط سازمانی را بعنوان موجودیتی که خارج از مرزهای سازمان قرار دارد تعریف می کردند ، ولی اندیشمندان

امروزی محیط را نوعی ساختار اجتماعی تصور می کنند . یعنی محیط یک تصویر ذهنی است که بر اساس باورهایمان شکل گرفته و از

طریق انتظاراتی که بر مبنای این باورها بروز میکنند ، قوام می یابد .

یعنی محیط و حدود و ثغور آن وقتی تعیین میشودکه سازمان و عوامل سازمانی به تعریف آن اقدام کنند ، چون با تعاریف مختلف

حدود آن تغییر میکند . در اولین نگاه به سازمان و محیط آن میتوان دو نوع محیط عمومی و محیط خصو صی اطراف آنرا از

هم باز شناخت :

محیط عمومی شامل عوامل اقتصادی ، شرایط سیاسی ، ساختار اجتماعی ، ساختار حقوقی ، وضعیت زیست بومی و شرایط فرهنگی

یعنی همه شرایطی که بر سازمان تأثیر گذاشته ولی وابستگی سازمان به آنها واضح و روشن نیست را در بر میگیرد .

 

لینک دانلود ….@qieSanaye-BP123

تبلیغات

۲ پاسخ تا “محیط سازمان Organization environment”

  1. سلام و سپاس فراوان از اشتراک گذاریتون .مطالب سایت عالیه
    به امید موفقیتهای روز افزون
    خسته نباشید.

ارسال نظر

  • پاورپوینت اقتصادخرد - دکترداودی

    با در ۷ بهمن ۱۳۹۶ - 0 نظرات

    یکی از اهداف اقتصاد خرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطهٔ نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجهٔ مطلوب و درخور نبوده) می‌پردازد و تئوری‌هایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح می‌دهد. در نظریه عرضه و تقاضا معمولاً فرض بر این قرار داده می‌شود که فضا کاملاً رقابتی است. این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. درمعادلات زندگی واقعی این فرض با مشکل مواجه است زیرا بسیاری از خریداران و فروشندگان این توانایی را دارند که بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشند. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.

  • سیستم مدیریت تولید MRP II

    با در ۳ آذر ۱۳۹۶ - 0 نظرات

    سیستم مدیریت تولید MRP II     MRP در اوایل دهه ۱۹۶۰ به عنوان یک رویکرد کامپیوتری به برنامه ریزی تدارک و تولید مواد در آمریکا شکل گرفته و کتاب راهنمای کامل آن در سال ۱۹۷۵ توسط ارلیکی منتشر گردید. بدون شک تنکیک MRP پیش از جنگ جهانی دوم نیز به صورت دستی و به […]

  • شبیه سازی چیست و چطور شبیه سازی کنیم . Simulating

    با در ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - 0 نظرات

    شبیه سازی چیست و چطور شبیه سازی کنیم . Simulating     شبیه سازی ( Simulating ) در یک تعریف خیلی کلی مجموعه ای از روش ها وابزارها برای مشابه سازی سیستم های واقعی می باشد که عموما به وسیله کامپیوتر و نرم افزار انجام می شود.

  • کنترل موجودی یا مدیریت موجودی

    با در ۳ آذر ۱۳۹۶ - 0 نظرات

      کنترل موجودی یا مدیریت موجودی کنترل موجودی، (به انگلیسی: Inventory Control) روش‌های مورد استفاده برای اطمینان از اینکه سطح موجودی کالای موردنظر حفظ شود. هدف از کنترل موجودی، بررسی و نگاه داشت سطحی از موجودی است، که هزینه‌های سیستم را کمینه می‌کند. کنترل موجودی جریانی است که ضمانت می‌کند اقلام موجود سازمان با در نظر گرفتن عوامل زمان، […]

  • محيط سازمان Organization environment

    با در ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2 نظرات

    محيط اختصاصي يك سازمان بر اساس قلمرو انتخابي آن تغيير خواهد كرد . قلمرو يك سازمان ادعايي است كه يك سازمان نسبت به دامنه محصولات يا خدمات ارايه شده و همچنين بازار متصرف شده خود دارد .